Cégbírósági ügyintéző, aki szerint tollal lehet csak aláírni

A Fővárosi Cégbíróság egyik ügyintézője furcsa gyakorlatot kezdett el folytatni, amelyre az egyszerűsített végelszámolások során derült fény. Álláspontja szerint, ha egy jogszabályban előírt iratmintán pontokkal van jelölve az aláírás helye, akkor tollal, papíron kell aláírni. Elektronikus aláírás, AVDH alkalmazásának nincs helye! A problémára az OBH sem reagált.

Sajnos a bírósági ügyintézők a cégeljárások során önálló döntésekre jogosultak. A hibás döntéseket kizárólag a törvényszéki felülvizsgálat teheti helyre, miután az ügyészség ilyen „csipp-csupp” ügyekkel nem foglalkozik. A törvényszéken azonban kötelező a jogi képviselet, ami főleg az egyszerűsített végelszámolás során teljesen új helyzet elé állítja a filléres gondokkal küzdő és megszűnni vágyó, kiürült korlátolt felelősségű társaságokat, vagy betéti társaságokat. A törvényszéki felülvizsgálat így egy látványos és drága, ezért a helyzetre nem alkalmazható megoldás.

A Fővárosi Törvényszék Cégbíróságának ügyintézője, dr. Garaguly Máté fenti álláspontjának nyilvánosan is utána lehet nézni, az OBH által üzemeltetett – aggasztó informatikai hiányosságok mentén működő – ingyenes e-cég betekintő szolgáltatással. Az e-cég betekintő minden cégiratot térítésmentesen letölthetővé tesz – bár néhány cégirat jogszabálysértő módon nem érhető el (ezekre a kifogásokra az OBH a mai napig sem válaszolt). Az OBH egyébként még népszerűsíti is a régi ügyfélkapura kötött, kilépési hibával futó szolgáltatást.

Dr. Garaguly Máté az egyszerűsített végelszámolás lezárásáról szóló, a tulajdonos-ügyvezető által AVDH-zott vagyonfelosztási javaslatra és az alapítói határozatra azzal az indoklással rendelt el hiánypótlást 2019.06.11.-én, hogy ezt a két iratot előbb grafikus aláírással, aztán elektronikus aláírással (AVDH bélyegzővel) kell ellátni.

E mellett arra is hivatkozott, hogy az IM rendelet szerinti iratmintákon (16. és 18. melléklet) nem lehet változtatni, ami azért alakult ki bírósági gyakorlatként, mert az OBH még mindig nem szerkesztett olyan dinamikus nyomtatványt, amely leképezi a vagyonfelosztási javaslatot és a záró döntést.

Dr. Garaguly Máté ezt követően több megkeresést kapott, sőt szóban is el lett neki magyarázva, hogy az álláspontja téves. Ezt követően ugyan megkapta a grafikusan is aláírt iratokat, de tovább folytatta az elutasítások sorát, azzal, hogy álláspontja szerint a cégkapun kizárólag az ügyvezető járhat el. Az egyszerűsített végelszámolás során az adóhatóság 2019.07.26-án hozzájárult a törléshez, az ügy még mindig „nyitva van”, vagyis az egyszerűsített végelszámolás közel 450 napja tart. Az ügyről az OBH is tájékoztatva lett, de arra egyáltalán nem válaszoltak, még általánosságban se.

Az AVDH „gazdája”, a Belügyminisztérium még 2019-ben összegző videóban foglalkozott a legújabb elektronikus szolgáltatásokkal, Közigazgatás TOP 10 címen. Ennek 4 pontjában szerepel az AVDH. Itt elmagyarázzák, hogy az AVDH nem a tollal, papíron aláírt és szkennelt irat hitelesítését jelenti, hanem az AVDH maga az aláírás!

Az ügyvezető ugyan személyesen jár el, de a cég nevében elektronikus eljárásra jogosultak közé bekerültek a cégkapu ügykezelők is, 2018.01.01-től (89.§ (3)). Az ügykezelők az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult további felhasználók. Az egyszerűsített végelszámolás során pedig cégkapus ügyintézésnek van helye, a cég nevében a megfelelő személyek által aláírt dokumentumok beküldését az ügykezelő is végezheti.

Az OBH által „fejlesztett” beküldési felület botrányosan alacsony színvonalú. A feltöltéshez teljesen irreleváns kódtáblával kell megküzdeni, holott kizárólag két dokumentum jöhetne szóba. Nemcsak a kérelmek nem szerkeszthetőek meg, de könyvelők által a szövegszerkesztőikben összeszerencsétlenkedett vagyonfelosztási javaslathoz és záró döntéshez tartozó nyomtatvány-típus kiválasztása az első sor feltöltése után blokkolja a következő sort, így egy sorhoz kell két mellékletet beadni. A beküldés során a hitelesítést ügykezelő általi beküldésnél automatikusan mellőzni kellene, de nem lehet.

Ezek alapján vegyük sorra, hogy történtek jogszabálysértések az eljárás során:

  1. Az AVDH-zott iratot nem kell előbb grafikusan aláírni!
  2. A nyomtatványokon a kipontozott helyek nem grafikus aláírás elvárását jelentik!
  3. Az egyszerűsített végelszámolás záró iratainak benyújtását cégkapu-ügykezelő is végezheti!
  4. Az OBH által „fejlesztett” felület alkalmatlan a jogszerű használatra!
  5. Az egyszerűsített végelszámolás legfeljebb 150 napig tarthat.

A cégbíróság saját hatáskörében bármikor módosíthatja a döntését, vagyis helyt adhat a hiánypótlásnak, igazolási kérelmeknek. Erre azonban dr. Garaguly Máté esetén kicsi az esély.

Emlékeztetőül: a Magyar Ügyvédi Kamara szerint ellenjegyezhető az ügyvédek, jogtanácsosok által az az irat, amelyet AVDH-vak írtak alá. Minden közigazgatási és bírósági alkalmazás és különösen az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) fel van készítve arra, hogy ASICE fájlokat fogadjon. Az adóhatóság is elfogadja cégszerű aláírásnak azt a meghatalmazást, amelyet AVDH-val helyezett el egy cég képviseletében egy ügyvezető – magánszemélyként.

Forrás: Verlag Dashöfer, www.adoforum.hu

Érdekesnek találta a cikket? Ossza meg másokkal!

Megosztás itt: facebook
Megosztás Facebookon