A régikatázás 2022.08.31-ével megszűnt. A régikatások TAJ kártyájának az érvényességét - pontosabban a mögötte lévő biztosítási jogiviszony érvényességét - a NAV 2022.08.31-ével megszüntette már szeptember első napjaiban, holott máskor hónapokat kellett várni egy ilyen intézkedésre. A NAV - a telefonos tájékoztatások szerint - arra hivatkozással, hogy bonyolult kérdésről van szó, legalább a hónapot követő 20. napig, de időnként sokkal huzamosabb ideig vonakodott a biztosítási jogviszonyt törölni és helyette a havi 25 ezer forintos havi KATA összeget felkönyvelni.
Érthetetlen okokból az adóhatóságnak most mégis nagyon sietni kellett a régikatások biztosítása jogviszonyainak érvénytelenítésével, holott ez a többségüknek kínos perceket okozhat a gyógyszertárban, az orvosnál, a kórházban, főleg a külföldieknek.
A biztosítási jogviszonyt legegyszerűbben a NEAK honlapján lehet leellenőrizni. Az egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézményeknél és a gyógyszer-ellátóknál, de még a könyvelőknél is számos tévhit uralkodik arról, hogy ilyenkor ellátásra jogosult-e valaki, akinek 2022.08.31-én megszűnt a biztosítási jogviszonya és az új jogviszonya még "nem látszik".
A jogszabály szerint a júliusban még régikatások 2022.10.14-ig egészségügyi ellátásra jogosultak maradnak!
A "45 napos szabály" (Ebtv. 29.§ (9) a)) azonban a külföldiekre nem vonatkozik, ők már most is jogosulatlanul veszik igénybe a kötelező egészségbiztosítási ellátást, náluk igyekezni kell a T1041-es nyomtatvány beküldésével vagy az újkatázás választásával. A műveletek elvégzéséhez lehet ONYÁZNI is. Sajnos nem azonnali a TAJ kártya érvényesítése, hiába dolgozza fel a NAV gyorsan az újkatázási bejelentést, vagy a többi esetben a T1041-es nyomtatványt.
A problémát inkább az jelenti, hogy a NAV különböző informatikai megoldásokkal kénytelen helyettesíteni az ügyintézői munkát, ezek a szoftverek pedig - vélhetően a kapkodás okán - hibásan futnak. Így előfordul, hogy aki főállású katás volt, annak nem érvényes a TAJ kártyája, de nem 2022.09.01-től, hanem például 2016-tól. Így viszont a magyar állampolgárként is a 45 napig járó egészségügyi ellátási időszak látszólag már lejárt. Sajnos az utóbbira konkrét példák is vannak, amit több könyvelői fórumon is jeleztek.
Akinél lehet, ott érdemes várni a választással, a NAV nem fog bírságolni!
Az újkatázás és az átalányadózás közti választás nem könnyű döntés, ez összehasonlító kalkulációt vagy adótervezést igényelhet, amit a FairConto Zrt.-nél jelentkezők számára elvégzünk, bízva abban, hogy az így kapott iránymutatás alapján a cégcsoportunk ügyfelei lesznek. Ilyenkor már ránk hárul a TAJ kártya érvényesítéséhez szükséges művelet.
Az adóhatóságnál érdeklődött az MKOE és megerősítették, hogy a NAV méltányolni fogja, hogy szeptember 26-ig fennáll a választás lehetősége az újkatázásra, 2022.09.01-re visszamenőleges hatállyal. Miután az újkatázás esetén nem szükséges a TAJ kártyát T1041-es nyomtatvány beküldésével érvényesíteni, ezért logikus, hogy eddig a dátumig a NAV nem bírságolhatja az egyéni vállalkozóknál az "elkésett" biztosítotti bejelentést.
A beragadt biztosítási jogviszonyokra hivatkozással a NAV jogellenesen megakadályozhatja az újkatázást
Több, egymástól független forrás is megerősítette, hogy az adóhatóság informatikai beállítással megakadályozza az újkatázás felvételét, sőt olyan esetekről is tudomásunk van, amikor a már bejegyzett újkatázást levették a törzsadatokból és hibaágra tették a bejelentést, az adózó értesítése nélkül. Ez sajnos, több szempontból is jogellenes.
A NAV a főállást jelentő nyitott T1041-esektől teszi függővé az újkatázás bejegyzését, határozathozatal nélkül, de ami a legfontosabb: a tényállás tisztázása nélkül, pedig azt törvény írja elő! (Air. 2.§ és 58.§), pusztán informatikai beállításokkal.
Egy ilyen lépésnél felmerül az érintett adózók széles csoportjával szemben elkövetett hivatali visszaélés gyanúja.
A problémás vagy beragadt biztosítási bejelentést - a NAV szerint - csak az eredeti kifizető (munkáltató) tudja törölni, így arra az újkatás nem tud hatással lenni, főleg, ha a kifizető már megszűnt vagy közigazgatási cselekvésre alkalmatlan, például kényszertörlés alatt áll vagy más okból nem reagál.
Az se jogszerű, ha az adóhatóság arra hivatkozik, hogy az újkatásnak valamilyen feladata lenne. Nincs neki feladata! A hamis vagy téves biztosítási adatokat a NAV-nak kellene folyamatosan vizsgálnia és törölnie, hivatalból. Ez a probléma már évek óta ismert, azt 2015-ben a NAV is elismerte. Annyira jellemző a problémára hivatali válasz, hogy azt érdemes külön bemutatni:
Ruszin Zsolt, a FairConto Zrt. részvényese