Az elmúlt hetekben kaotikus helyzet állt elő a közigazgatási beadványok terén, mert a hivatalok az AVDH megszűnése után nekiálltak dokumentumhitelesítést követelni és ehhez kizárólag a minősített elektronikus aláírást látták megfelelőnek. Összeült a főispáni értekezlet és rájöttek arra, hogy hitelesítésre nincs is szükség, hiszen eleve azonosított csatornán keresztül történik a kommunikáció.
A kormányhivatalok 2025.11.21-én (péntek délután) kaptak körlevelet arról, hogy miként járjanak el az elektronikus ügyintézés során, ami főleg a munkaügyi támogatások ügyintézését érintette és az kaotikus volt. A jelen cikk írásakor ezt egyetlen hivatal se tette közzé, de több kormányhivatali és minisztériumi forrásunk azt megerősítette és beszámoltak a tartalmáról is. Ebből idézek:
Kizárólag a hatósággal való szerződéskötéshez, illetve egyes speciális (engedélyezési) kérelmek kell elektronikus aláírás, a szokásos kommunikációhoz elegendő az epapír.
A Microsec és a Netlock lényegében nem bírta az új igényeket, illetve az új szereplőként feltűnt FlintSign hősiesen küzdött, hogy kiszolgálja azokat, akik elektronikus aláírást igényeltek, de most nagyon úgy tűnik, hogy erre nagyon ritkán lesz szükség.
Továbbra is zajlanak az egyeztetések, hogy az írásbeliségnek maradéktalanul eleget tevő fokozott biztonságú elektronikus aláírást (például az ittirdala.hu), illetve jogszabályi tiltás hiányában a DÁP eAláírás használható-e a folyamatok során, illetve tényleg szükséges-e a szerződéskötéshez és egyes speciális engedélyezési kérelmekhez a teljes bizonyító erejű magánokirat és az elektronikus aláírás legyen-e, illetve annak kapcsán mi fogadható el. Erről még – a forrásaink szerint is – folynak az egyeztetések. A témáról ezek alapján újabb cikkek megjelenése várható a FairConto honlapján. A kérdés csupán ez:
Miként fordulatott elő, hogy az állam hamis tájékoztatók miatt ügyfelek tömegeit kényszerítette az elmúlt hetekben minősített elektronikus aláírás vásárlására?
Ruszin Zsolt, a FairConto Zrt. részvényese